5 otázek pro vašeho poskytovatele internetu

Kvalitní připojení k internetu, které každou chvíli nevypadává, je stabilní a umožňuje provádět široké spektrum činností online, je dnes velmi důležité. Dobré připojení potřebujeme nejenom pro zábavu, ale také pro práci či studium.

Mnohdy je tedy podpis smlouvy s poskytovatelem velmi důležitým krokem, který zcela reálně ovlivní kvalitu života. Pojďme se společně podívat na pár zásadních otázek, na které musíte znát detailní odpovědi před tím, než se poskytovateli upíšete.

1. Uvádíte průměrnou nebo maximální rychlost?

V reklamách často narazíte na formulace typu „maximální rychlost až...!”. Od poskytovatele tedy chtějte vědět, jak realistické je, že těchto rychlostí vaše připojení běžně dosáhne. Lepší odhad toho, jak bude váš internet rychlý, získáte otázkou o průměrných rychlostech ve vaší oblasti. Ne každý používá svoje připojení ve stejnou chvíli, což ovlivňuje rychlosti internetu na jednotlivých přípojkách.

2. Jak je to s rychlostí downloadu a uploadu?

Vždy chtějte znát konkrétní informace o rychlostech jak uploadu, tak downloadu. Zjednodušeně řečeno, rychlost downloadu označuje, jak rychle dokážete data z internetu přijímat, zatímco upload označuje rychlost odesílání dat. Vyšší rychlost downloadu je důležité zejména pro datově náročné činnosti, jako je streamování filmů či hraní her po internetu. Dostatečně rychlý upload pak potřebujeme zejména, pokud přes internet často posíláme větší soubory jako fotografie, videa apod.

3. Jak rychle řešíte problémy se sítí?

Zeptejte se a pokud možno si také ověřte (na internetových fórech), jak efektivní je poskytovatel při řešení situací, které negativně ovlivňují schopnost připojit se k internetu. Ve smlouvách a dalších oficiálních dokumentech najdete často zkratku „SLA”. Jedná se o anglickou zkratku slov „Service level agreement”, což znamená dohoda o úrovni poskytované služby. V ní by mělo být zahrnuto i to, za jak dlouho musí být každá závada odstraněna. Nenechte se odbýt obecnými řečmi a požadujte konkrétní množství hodin či dnů. Pokud je na internetu závislá vaše práce, jedná se o extrémně důležitou informaci.

4. Mohu reklamovat nedostatečně kvalitní službu či špatné vyúčtování?

Odpověď by měla v každém případě být „ano” a poskytovatel by vám pak měl nastínit konkrétní podmínky reklamace. Většinou je možné reklamovat osobně na pobočkách poskytovatele, telefonicky či samozřejmě elektronicky, a to do 2 měsíců od doručení vyúčtování. Někdy se ale způsoby reklamace a podmínky mohou ve smlouvách lišit. Poskytovatel by pak měl vaši reklamaci vyřídit do 30 dnů od doručení.

5. Jak mohu vypovědět smlouvu?

Podmínky vypovězení smlouvy se liší u smlouvy na dobu neurčitou a na dobu neurčitou. Poskytovatel by vám měl bez problémů sdělit, jaké poplatky se požadují při ukončení smlouvy (často žádné u smlouvy na neurčito) a jak dlouhá je výpovědní lhůta.

Nám se nemusíte bát položit libovolné otázky (podívejte se na FAQ), máte možnost využít jak online chat, tak kdykoliv volat na telefonní číslo +420 777 550 706.

Mohlo by vás zajímat