Web 3.0
Vše živé na planetě Zemi prochází evolucí. Internet by se dal přirovnat k živoucímu organismu, který je tvořen miliony uživatelů a sám také prochází evolucí, protože jeho dřívější i současná podoba přestává být vyhovující.
První a druhá verze webu
Pro lepší pochopení toho, co nás čeká, se musíme ohlédnout do minulosti. Označení předchozích verzí je spíše milníkem než závazným popisem. První verze webu dávala uživateli pasivní účast a web byl tehdy prakticky jen pro čtení bez jakékoliv interakce.
Současně máme druhou verzi webu, která uživatele vtahuje do děje a dává mu možnost interakce se světem na síti. Sdílení videa, fotek nebo psaní komentářů.
Jaký je web 3.0?
Web 3.0 je na rozdíl od druhé verze decentralizovaný. Vývojáři pracují na aplikacích, které běží na více serverech současně a využívají blockchainovou technologii (něco jako nekonečná účetní kniha plná záznamů).
Jaké jsou hlavní znaky zatím nelze s jistotou říci, protože jde o poměrně nový pojem, ale obecně se uvádí tyto charakteristiky:
> dals (decentralizované aplikace)
> snadné přizpůsobení aplikací
> interakce na softwarové úrovni
> stírá se role profesionála a běžného uživatele
> částečně umělá inteligence webu
> aplikace pro dotykové ovládání
> vyšší využití internetu pro jiná zařízení (lednice, televize, osobní váhy, automobily)
Web od lidí pro lidi
Hlavním popudem pro tvorbu třetí verze je odstavení gigantických korporátů jako je Google od moci. Decentralizace pomáhá zamezit sledování uživatelů a omezí se tím vydělávání na jejich uživatelských datech a vzorcích, ze kterých má právě Google největší zisk.
Web 3.0 má za cíl větší demokracii na síti. Obsah si budou tvořit sami uživatelé a veškerá data budou ověřená a důvěryhodná. Internet by měl být také bezpečným místem, kde nehrozí zneužití osobních dat třetí stranou.
Máme se bát přechodu na novou verzi?
Každá novinka sebou nese určité obavy z neznámého. Svět si sotva zvykl na druhou verzi webu, jak jej známe dnes a už na dveře klepe další inovace. Web 3.0 se v začátcích bude muset poprat s nechutí a edukovat potenciální uživatele o svých výhodách a změnit je na skutečné uživatele, což nebude vůbec snadné.